niedziela, 27 września 2015

Kim jest prosument?



Temat prosumenta wciąż brzmi zagadkowo dla większości Polaków. Dlatego warto trochę dokładniej wyjaśnić to pojęcie. Okazuje się bowiem, że prosumentem naprawdę może być każdy z nas, a wiele osób już jest, tylko o tym nie wie.

Prosument zajmuje się produkcją na własny użytek, czyli konsumuje to, co sam wyprodukuje. Pojęcie to wprowadził pod koniec lat 70. amerykański futurysta, Alvin Toffler. W ten sposób prosumentami byli już uczestnicy społeczeństw rolniczych. Wraz z industrializacją coraz więcej dóbr można, a wraz z czasem, trzeba było kupować. Popularność zdobyło dość wąskie pojęcie ekonomii, według którego wartościową pracą i produktem jest ten, który uczestniczy w rynku (powstaje z myślą o sprzedaży). Zaś praca i wytwory prosumentów w zaciszu własnego domu, przestały mieć wymierną wartość. Minęło ponad 30 lat od tego jak Toffler prorokował powrót do społeczeństwa prosumentów, choć dzisiejsi prosumenci różnią się znacząco od tych sprzed paru wieków. Jednak zaczynamy zauważać wartość w uniezależnianiu się od produktów i usług oferowanych na rynku.



Prosumenci mogą w różny sposób wytwarzać, albo współtworzyć dobra: indywidualnie, w grupie (np. tworząc z innymi darmowe oprogramowanie komputerowe) lub razem z producentem (np. doradzając sieci kawiarni przez Internet wprowadzenie nowych rodzajów napojów czy konkretnych zmian w sposobie obsługi). Dziś słowa prosument używa się nawet wobec osób, które posiadają szeroką wiedzę na temat danych produktów czy usług, wykorzystują ją podczas zakupów i dzielą się nią z innymi; działają (głównie poprzez Internet) na rzecz zmiany kierunku rozwoju danej firmy, albo jej promocji.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz